Istorija
Senosios muzikos festivalis „Banchetto Musicale“ pradėtas rengti 1989 m. rudenį. Nuo tada jis vyksta kasmet, išskyrus 1991 m., kai Lietuva pergyveno ekonominę ir politinę blokadą. 2009 m., kai Vilnius tapo Europos kultūros sostine, festivalio rengėjai klausytojus pakvietė į renginių ciklą „Baroko dialogai“, trukusį visus metus. Ilgą laiką festivalio meno vadovė buvo Jūratė Mikiškaitė-Vičienė, renesanso muzikos ir šokių ansamblio „Banchetto musicale“ įkūrėja bei vadovė, o nuo 2003 m. festivalio meno vadovas – Darius Stabinskas.
Festivalis „Banchetto Musicale“ ilgą laiką vienintelis Lietuvoje atliko autentišką senąją muziką. Labai svarbi jo švietėjiška misija – supažindinti Lietuvos publiką su dar negirdėtais kūriniais, o bendradarbiaujant su Lietuvos nacionalinio radiju ir televizija daugelį festivalio koncertų galėjo pamatyti ir išgirsti visos Lietuvos muzikos mėgėjai.
Be nuolatinių festivalio dalyvių lietuvių Dariaus Stabinsko (viola da gamba), Elenos Čičinskaitės (liutnia), dainininkių Editos Bagdonaitės ir Noros Petročenko, choro ir konsorto „Brevis“, senosios muzikos ir šokio ansamblių „Banchetto musicale“ ir „Festa cortese“, festivalyje yra dalyvavę daug garsių užsienio atlikėjų. Tai Europos sąjungos baroko orkestras; ansambliai „Trio Mediaeval“ ir „Barokkanerne“, Hansas Olavas Gorsetas (išilginė fleita) ir Knutas Johanesenas (klavesinas) iš Norvegijos; ansamblis „Kvinterna“ iš Čekijos; išilginių fleitų virtuozė Eva Legene ir trio „Alba“ iš Danijos; korneto virtuozas William Dongois ir ansambliai „Le Concert Brisé“, „Café Zimmermann“ bei „Ensemble Organum“ iš Prancūzijos; choras „Drevneruskij raspev“ iš Rusijos; ansambliai „Hortus Musicus“, „Tallinn Baroque“ ir „Rondellus“ iš Estijos; ansambliai „Aurora“ „Accordone“, „Tetraktys“, „Ensemble Vocale Veneto“, violininkas Paolo Pandolfo, vargonininkas Edoardo Bellotti ir sopranas Lavinia Bertotti iš Italijos; „Ensemble Unicorn“ ir „Paulo Hoffheimerio konsortas“ iš Austrijos; ansamblis „Ludus“ iš Latvijos; choras „Romeo ir Džuljeta“, ansamblis „Esk“ ir duetas „Laude Novella“ iš Švedijos; ansamblis „Elysium“ iš Suomijos; ansambliai „Cantus Cölln“, „Ensemble 1700“, „Amarcord“ ir „United Continuo Ensemble“ iš Vokietijos; ansambliai „Capella de Ministrers“, „Alia Mvsica“ ir „Tasto solo“ iš Ispanijos; ansambliai „Amorroma“, „Traces“ ir „Zefiro torna“ iš Belgijos; ansambliai „I Fagiolini“ ir „The City Waites“, Sara Stowe (sopranas), Matthew Springas (liutnia, viola da gamba), Stuartas McCoy’us (liutnia, vihuela), Jacobas Heringmanas (liutnia) ir baroko bei renesanso šokių žinovės Barbara Segal ir Mary Collins iš Didžiosios Britanijos.
Viduramžių, renesanso ir baroko muzikai, šokiui ir teatrui skirtas festivalis mini garsių kompozitorių jubiliejines datas, rengia teatralizuotas programas ir net stato spektaklius. Paminėtini tokie ryškesni renginiai: C. Monteverdi operos „Orfėjas“ koncertinis atlikimas, kuriame dalyvavo 13 šalių muzikai, o pagrindinį vaidmenį atliko garsus britų tenoras Nigelas Rogersas (1993); bendra ansamblio „Hortus musicus“ ir „Banchetto musicale“ šokėjų programa – 1620 m. Neapolyje vykusi šventė „Festa a ballo“, parodyta taip pat Estijoje bei Suomijoje (1993); teatralizuotas banketas „Penkioliktojo amžiaus puota“, parengtas „Banchetto musicale“ ansamblio kartu su choreografu iš Belgijos Lievenu Baertu (1994); pirmasis Lietuvoje H. I. von Biberio Requiem atlikimas Šv. Jonų bažnyčioje (1994); H. Purcello operos „Didonė ir Enėjas“ pastatymas buvusių Valdovų rūmų vietoje (1995) ir baletas pagal G. Ph. Telemanno siuitą „Vandens muzika“ (1999), abu režisuoti choreografės bei kostiumų dailininkės iš Didžiosios Britanijos Jane Gingell; italų commedia dell’arte stiliaus spektaklis „Festa Veneziana“ (2000); teatralizuota ispanų renesanso programa „Viva España“, parengta su Dirkjanu Horringa iš Olandijos; Euroradijo „Atradimų“ ciklo koncertai „Iš Braunsbergo vargonų tabulatūros“ (2004), „Marco Scacchi – mokinys ir mokytojas“ (2007), „Karalaičio Vladislovo kelionė į Roma“ ir „Muzika kaip sielų žvejotoja“; O. Vecchi madrigalinės komedijos „L’Amfiparnaso“ (2007) ir C. Monteverdi madrigalinių operų „Combattimento di Tancredi e Clorinda“ ir „Ballo delle ingrate“ pastatymas Vilniaus teatre „Lėlė“.
Festivalis yra surengęs ir meistriškumo kursų, kuriuos vedė Eva Legene, Ketilsas Haugzandas, Nigelas Rogersas, Hansas Olavas Gorsetas, Edoardo Bellotti, Claudine Ansermet, Aleksandras Puliajevas, Ulrike Heider, Rafaelis Palacios, Stefano Rossi ir Olga Pasichnyk.